Kenmerken voetbal en hockey

In 2019 hebben 10,2 miljoen Nederlanders gedurende een maand of langer minimaal één keer per week gesport. Dit is ongeveer 65 procent van de Nederlandse bevolking van vijf tot en met tachtig jaar. Nederland sportte in 2019 gemiddeld 9,0 keer per maand. In 2019 waren 4.270.000 leden lid bij één of meerdere bij NOC*NSF aangesloten sportbonden.


De leeftijd van sporters bij sportclubs is volgens NOC NSF 5-80, mediadoelgroep is 13 jaar of ouder. Voor fans met kinderen is het bezoeken van wedstrijden vaak een gezinsuitje. Doordat kinderen en ouders samen gaan naar clubs ontstaat er vaak clubliefde. Fan van een club ben je dikwijls voor het leven. De betrokkenheid van de fans komt het sterkst tot uiting in het feit dat zij hun club volgen in media en vrije tijd besteden bij de club.


Hockey en voetbal zijn de 2 grootste teamsporten in Nederland. Bij de KNVB zijn er 2.101.408 leden en bij de KNHB 244.000. Het aantal bezoekers en fans bij amateurverenigingen is volgens de KNVB en KNHB een factor 3. Fanseats hanteert een defensievere berekening met factor 2. Het totaal bruto bereik per maand onder voetbal en hockey clubs is daardoor ruim 26.000.000

Kenmerken hockey bezoekers


Hockey is een sport met een goed imago en wordt gekenmerkt door fair play. Hockey heeft een sterk familiair karakter, dit komt mede doordat complete gezinnen de sport beoefenen. De doelgroep voelt zich graag thuis op en om het hockeyveld vanwege het sociale karakter van de hockeysport. Er is een oververtegenwoordiging van gezinnen met jonge kinderen actief in en om de club. Hockeyers voelen zich verbonden met elkaar middels hun sport. De doelgroep is homogener dan de voetbaldoelgroep. De hockeysport wordt gezien als innovatief en ambitieus. Bewijs daarvan is de regelgeving die jaarlijks up to date wordt gemaakt.

De hockeyers en haar liefhebbers zijn relatief hoog opgeleid en velen hebben een belangrijke positie in het bedrijfsleven. Met ca 325 verenigingen en gemiddeld 750 personen per vereniging zijn bezoekers van hockeyvelden een interessante doelgroep. Er is een oververtegenwoordiging van klasse A en B huishoudens. Dit betreft de redelijk tot goed verdienende huishoudens tot de welgestelde huishoudens, waarbij beroepsmatig gedacht kan worden aan directeuren van grote en kleine ondernemingen, de beoefenaars van vrije beroepen en het hoger tot midden management. Het eigen woningbezit is ook een duidelijk demografisch gegeven. De laatste jaren zien we dat hockey steeds meer een breedte sport aan het worden is en ook toegankelijker wordt voor minder welgestelden. In vergelijk met voetbal liggen de contributiegelden bij hockey een stuk hoger. De KNHB wil graag dat de hockeysport een betere afspiegeling van de maatschappij wordt.

Het aantal senioren leden is lager dan het aantal jeugdleden. Leden uitstroom tussen 25 en 45 wordt met activiteiten door de KNHB tegengegaan. Deze groep is echter zeer betrokken en actief bij hun vereniging.

Kenmerken voetbal bezoekers


Voetballers en fans komen uit alle lagen van de bevolking. Hoewel voetbal nog steeds een mannensport is met een grotere vertegenwoordiging van mannelijke fans, is door de goede prestaties van het NL vrouwen elftal het aantal vrouwelijke sporters en fans onder voetbalclubs toegenomen. De voetbalbond heeft het meeste aantal leden van alle sport bonden.


Onder jongens tot 18 jaar is voetbal de meest beoefende sport met 388.000 leden. Bij meisjes onder de 18 zijn dat 155.000 voetballers, in 2019 maar liefst een stijging van 61%. Onder mannelijke 18+’ers zijn er 561.000 leden bij clubs met 70.000 dames.

Voetbalfans zijn vaak ook oranje fans en champions league fans. Fans blijken voornamelijk thuiswedstrijden van hun club / sporters te bezoeken. De goede sfeer en de ondersteuning van de club / sporters zijn de belangrijkste redenen om thuiswedstrijden te bezoeken. Het bezoeken van fans is voornamelijk een sociale aangelegenheid. Een wedstrijd bezoeken is een familie / vriendenuitje. Fans zijn voor het merendeel mannen, ruim 80%. De gemiddelde fan is 40 jaar. De grootste groep fans is tussen de 35 en 54 jaar. Meer dan de helft van fans is getrouwd of woont samen. 75% van de fans voetbalt recreatief of heeft dit gedaan. De betrokkenheid is groot.

Vier op de tien heeft een hoge opleiding (HBO+) gevolgd. Eén op de tien is laag opgeleid en 49% zit in de midden categorie. 60% van de fans is in loondienst.


Share by: